İNSAN BEYNİ KULLANILMAZSA KENDİ KENDİNİ ÖĞÜTÜR

 


   Geçen arkadaşıma uğradığımda sohbet esnasında babaannesi bahsetmişti : " Çocuklar emeklerken üzülürdüm, sürünüyor, yoruluyor gibi gelirdi diye :) Yaşça büyüklerimizde çocuklar için fazla endişelenme ve her şeylerine müdahil olma durumu olduğuna sıkça şahit oluyorum ben de. Biz aile evinde toplandığımızda yemek yerken, eşim ya da abisinin yemeği bittiğinde tekrar yemeyeceklerini bilsem de usulen soruyorum bir şey ister misiniz diye ve kayınvalidem cevaplıyor " Yok yemezler artık " :) 

   Çocukları fazla korumak, onlar adına konuşmak, onların yapacağı şeyleri yapmak iyi niyetli görünse de tehlikeli buluyorum. Yine örnek vereceğim, bir misafirimiz gelmişti ve teyze şöyle demişti bana : " Gelin, çocuk yatağa çıkacak, çıkarıver" :) Dediğini yaptım ancak daha önceden biliyorum ki ben oğlumu bacaklarından biraz desteklersem kendi uğraşarak çıkıyor ve benim istemediğim zamanlarda da tabureyi yaklaştırıp yine çıkıyor :) 

   Geçen gün oğlumla bahçede gezerken arada bana "ku" " ku" dedi, kucağa gelmek istiyor. Fakat yolda kendi yürüdüğünde toprağa dokunuyor, çiçeklere bakıyor, onun için daha eğlenceli oluyor ve düşe kalka yolu tamamlıyor. 

   Muhtemelen her neslin, kendinden sonraki nesilde beğenmedikleri yönler vardır. Benim şu an ortaokul, lise çağlarındaki çocuklarda gözlemlediğim şeyler: tek başına bir şey yapmakta zorlanmak, yalnız vakit geçirememek ve bir işi başlayıp bitirememek. Çocuklara fazla müdahale edildiği için belki, bu bazen bir yolu yalnız yürümek bile olsa, bir işi başarmanın mutluluğunu yaşayamamalarında ve disiplin geliştirememelerinde etkili oluyor sanıyorum. 

   Ben yaklaşık 5-6 yaşlarımdayken annem, babam ve ablam okulda olduğu için anneannemle kalırdım. Anneannem yaşlı olduğu için kendi halindeydi ve ben istediğimi yapabiliyordum. Ayrı çocuk odamız, odada televizyonumuz, Windows 98'li internetli bilgisayarımız ve atarimiz vardı. İstesem saatletce televizyon izler, oyun oynardım. Ancak hiç böyle yaptığımı hatırlamıyorum. Bebeklerimle de oynardım, kağıtla karalama da yapardım, dışarıda da oynardım. 

   Belki bunda şu anki kadar vakit geçirecek içerik olmaması da etkilidir. Ama sadece telefona bakarak, bir şeyler oynayarak ve seyrederek çocuk ve gençlerin beyinlerinin yeterince gelişeceğini sanmıyorum. Öyle ki telefondaki 30 dakikalık bir videoyu bile atlaya atlaya beş dakika izleyip, başkasına geçecek şekilde kullanarak sabırsızlığı ve doyumsuzluğu karakter ediniyorlar gibi geliyor bana. 

   Ve nihayetinde düşüncem: elbette şu anki teknolojiyi yok sayamayız. Yine de çocukları doğayla, kitapla, sinemayla, arkadaşlarla tanıştırmayı ve her şeye de çokça karışmadan çocuklara zaman ve fırsat vermenin gerekli olduğunu, yalnız başına vakit gecirmek için de belki biraz canının sıkılmasını ve buna çözüm üretmek zorunda kalmasını istiyorum. Ama ne demişler evdeki hesap çarşıya uymamış. Bakalım ileride neler olacak, ne kadar etkili olacak bu düşüncelerim merak ediyorum. Çocuklara yol çizmek, eğitmek dünyanın en zor ve hassas işi. Rabbim utandırmasın.. 


Yorumlar

  1. Daha konuşmasını, yürümesini bile bilmeyecek yaştaki çocuklara telefon veriliyor ki, ben buna karşıyım. Çocuk etrafını keşfetmeli bence. Bizim çocukluğumuzda internet yoktu. Ama olsaydı ben de bağımlısı olurdum büyük ihtimal. Yetişkinlerin çocukları bundan mümkün mertebe uzak tutmaları gerekiyor. İleride mecburen kullanmak zorunda kalacaklar zaten.

    Düşüncelerinize katılıyorum. Çocukları doğayla ve insanlarla haşır neşir etmek lazım. Kendinden büyüklere nasıl davranmaları gerektiğini bilmiyorlar mesela.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Müfred, hoş geldiniz. Evet ben de size katılıyorum bir yerden sonra bir şekilde ellerine geçiyor zaten bari daha küçükken biraz çocukça yaşasınlar.

      Sil
  2. bizim kültürümüz böyle. o yüzden güvensiz, beceriksiz yetişiyoruz. avrupa abd de küçük yaşta kendi başının çaresine bakmak öğretiliyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deepcim maalesef öyle. Hatta bazı aileler çocuklarının kendilerine bağımlı olmasını hep etraflarında kalmalarını istiyor sanki.

      Sil
  3. Doğada vakit geçirmek hep önemli :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mert, hoş geldiniz. Evet hepimize iyi gelir :)

      Sil
  4. Her cümlenize katılıyorum. Büyüklerimizin bu koruyucu tavırlarını gördükçe ben çocuklarımı böyle yetiştirmeyeceğim diyorum ama herkes bana "Çocuğun olsun görürsün o zaman." diyor. Özellikle çocuğum olduğunda tablet, telefon kesinlikle vermek istemiyorum ama bakalım zaman ne gösterecek :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buffıy, hoş geldiniz. En azından bu niyette olmak da önemli bence. Oğlum iki yaşına yaklaştı biz telefon, tablet vermiyoruz şimdilik. Tv arada, misafirlikte özellikle. Yemek yedirirken böyle duyuyordum ben de başka türlü yemediği için telefon izleyenleri. Ben istediğim kadar yemese de bu şekilde yedirmedim. Şarkı söylüyoruz, mama sandalyesinde hayvanlara da yediriyoruz :) Kendi evimizde nispeten bir şekilde oluyor da başka bir eve gittiğimizde zorlanıyorum ben de. Bir şekilde öğreneceğiz her çocuk da aynı olmuyor, inşaallah çocukları güzel yetiştirmek nasip olur.

      Sil
  5. İki çocuk babası olarak bana da laf düşüyor bence. Çocuk eğitimi gerçekten çok zor. Eşim bu alanda eğitim almış birisi olmasına rağmen biz bile çok zorlanıyoruz. Çünkü bildiğimiz - bilmediğimiz bir sürü faktörler var onları etkileyen. Tamamen teknolojiden uzak tutmak da mümkün değil. Biz her yolu deniyoruz ama eminim bir gün doğru yola erişeceğiz Allah'ın da nusretiyle... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Bey, hoş geldiniz. Allah yardımcımız olsun, çocuklarımızı güzel yetiştirelim inşaallah :)

      Sil
  6. Çocuklara müdahale etmek bizim kültürümüz yabancılarda böyle bir şey çok yok. Çocukları ayrı birey olarak kabul etmiyoruz bize ait olduğunu düşünüyoruz o yüzden böyle sanırım. Ve her nesilde böyleydi, bundan sonra değişir mi bilemiyorum:) Şimdiki çocukların sabırsızlığının ve tatminsizliğinin ailelerinin müdahalesi ile ilgisi yok o bu zamanın (teknolojinin) sorunu daha çok. Ailelerin çocukları telefon vs. den uzak tutması gerektiğine katılıyorum fakat başarabilen çok az, umalım da daha iyisi olsun. Güzel yazı elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Hanım, hoş geldiniz. Herkes böyle yapıyor mantığı var sanırım. Evet çocukları büyümüş bile olsa kendine ait görmek var ülkemizde. Rabbim kolaylıklar versin hepimize. Teşekkür ederim :)

      Sil
  7. Sürekli müdahale özgüvensiz, sinik bireyler oluşmasına neden oluyor, çocuğun yaratıcılığı ne yazık ki engelleniyor... Doğru kullanma rehberi olabiliyorsak teknoloji faydalı olabilir aksi takdirde zararları faydalarını aşabiliyor. Nokta atışları olan iyi bir paylaşım, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru söylüyorsun Bahar, çok dikkatli olmak lazım. Çok teşekkür ederim, sevgilerimle :)

      Sil

Yorum Gönder

SEVİLENLER 🌸

YENİ BİR ZAMANDA MERHABA

GÜZEL GÜNLER

SANA KEK YAPTIM

EVİM GÜZEL EVİM